Tūristu plūsmas statistikas tendences tika apkopotas, izanalizējot 5 naktsmītņu un 5 apskates objektu datus par laika periodu no 2007. līdz 2013. gadam. Visu novada tūrisma objektu apmeklētāju plūsmas kopsavilkums netika apkopots, jo nav pieejami objektu individuālie dati.
Naktsmītņu datu (sk. 1. attēlu) analīzei par
pamatu tika ņemti trīs viesnīcu un divu viesu māju apmeklētāju plūsmas rādītāji.
Minēto naktsmītņu kopējais apmeklētāju skaits 2013. gadā salīdzinājumā ar 2012.
gadu ir pieaudzis par 3%. 80% nakšņotāju ir bijuši Latvijas iedzīvotāji, 20%
ārvalstu viesi. 2013. gadā ievērojami palielinājies ārvalstu nakšņotāju skaits,
salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, pieaugums ir 28%. Ārzemnieki par nakšņošanas
vietām visbiežāk izvēlējušies tieši viesnīcas, ievērojami mazāk viesu un lauku
mājas. No ārvalstniekiem visvairāk pie mums ir uzturējušies viesi no Krievijas,
Vācijas, Lietuvas, Igaunijas un Somijas. Ap 30% no visiem nakšņotājiem ir
bijuši vairākdienu viesi. Ārzemnieku vidējais uzturēšanās ilgums – 3 naktis.
Naktsmītņu saimnieki norādījuši, ka būtisks klientu segments ir bijuši darījumu
cilvēki un sportisti.
1. attēls.
Apskates objektu datu analīzei (sk. 2. attēlu) par pamatu tika ņemti 5
populārākie novada apskates objekti. Minēto objektu apmeklējumu kopskaits 2013. gadā salīdzinot
ar 2012. gadu samazinājies par 6 %. Apmeklētāju skaita kritumu ir ietekmējuši
vairāki faktori: samazinājies tūristu grupu lielums un tirgū ienākuši jauni
konkurenti. Piemēram, 2013. gadā Madonas novada tūrisma un aktīvās atpūtas
piedāvājumam pievienojās 4 jauni objekti: vīnu ražotne SIA „Domu pietura”
Madonā, netradicionāla lauku saimniecība „Bieles” Ļaudonas pagastā, multfilmu
animatora Arnolda Burova piemiņas māja „Leļlu māja” Vestienas pagastā un
Madonas pilsētas kartingu trase. Līdz ar jaunu tūrisma objektu atvēršanu, apskates
objektu vidū pieaug klientu konkurence, jo ceļotāji labprāt izvēlas apmeklēt
jaunas, vēl neredzētas vietas.
2. attēls.
Būtisks tūrisma pakalpojumu
pieprasījuma veicinātājs ir kvalitatīvi kultūras,
sporta un tirdzniecības pasākumi. Apmeklētākie novada kultūras pasākumi
pagājušajā gadā bija: Madonas pilsētas svētki novadam (Madonā), Dziesmu svētku
ekspresis (Madonas dzelzceļa stacijā), Peoniju svētki (Kalsnavas arboretumā), festivāls
„Zelta šlāgeris 2013” (Madonas pilsētas estrādē), Kartupeļu svētki (Saieta
laukumā Madonā), starptautiskā uzņēmējdarbības izstāde „Mūsu uzņēmēji – jūsu
Ziemassvētku priekam (Madonas sporta centrā). Savukārt no sporta pasākumiem
lielāko dalībnieku un skatītāju skaitu pulcēja: Pasaules un Eiropas kauss un
čempionāts ziemas orientēšanās sportā (sporta bāzē „Smeceres sils), Latvijas
čempionāts kartingā (Madonas pilsētas kartinga trasē) un „Zelta zivtiņas”
čempionāts skolu klašu komandām (Madonas pilsētas sporta centrā). Tieši starptautiskās
sporta sacensības ir tās, kas būtiski palielina pieprasījumu pēc naktsmītņu
pakalpojumiem.
Viena no Madonas novada tūrisma
piedāvājuma kopīgajām reklāmas platformām ir portāla www.madona.lv tūrisma
sadaļa. Statistikas dati (sk. 3. attēlu) liecina, ka 2013. gadā salīdzinājumā ar 2012. gadu
apmeklējumu skaits ir pieaudzis par 27% . Apmeklējumu skaita pieaugums norāda
uz faktu, ka potenciālais ceļotājs kā vienu no svarīgākajiem informācijas gūšanas
avotiem izmanto interneta resursus. Portāla visbiežāk apmeklētās sadaļas: daba, jaunumi, slēpošana, naktsmītnes,
interesantas saimniecības un lauku labumi, makšķerēšana.
3. attēls.
Neskatoties uz interneta vides
reklāmas pieprasījumu, joprojām pieprasīti bija arī drukātie reklāmas
materiāli. Madonas novada pašvaldības tūrisma informācijas centrs 2013. izdevis
un izplatījis „Madonas novada tūrisma ceļvedi” latviešu, angļu un krievu valodu
versijās ar kopējo tirāžu 20 000 eksemplāri. Salīdzinājumā ar diviem
iepriekšējiem gadiem, pieprasījums pēc drukātajiem tūrisma ceļvežiem ir pieaudzis.
2012. gadā tika izplatīti 18 000 eks., bet 2011. gadā – 10 000
eksemplāri.
Autore: S.Soma, tel. 29130437.