Neskatoties uz to, ka tūrisma un atpūtas pakalpojumi
nav pirmās nepieciešamības prece, apkopotās statistikas tendences liecina, ka
arī ekonomiskās lejupslīdes apstākļos, cilvēki no ceļošanas neatsakās.
Individuālo iespēju robežās ir pārplānoti atpūtas veidi un finansiāli
sasniedzamie ceļojumu galamērķi – ne reti garie ārzemju ceļojumi un sauļošanās
Vidusjūras kūrortos ir nomainīta pret atpūtu savas valsts vai tuvāko
kaimiņvalstu teritorijā. Var teikt, ka daļai iedzīvotāju, ceļošana ir kļuvusi
par vienu no dzīves piepildījuma aspektiem. Ekskursijas un izbraucieni tiek
plānoti, lai apmierinātu savas dvēseliskās un pašapliecināšanās vajadzības:
bēgtu no ikdienas un piedzīvotu jaunas sajūtas, iepriecinātu sevi, atpūstos,
atjaunotu spēkus, iegūtu jaunas zināšanas, pierādītu savu varēšanu, neatkarību
vai arī apliecinātu savu materiālo statusu.
Madonas novada naktsmītnēs pagājušajā gadā tika uzņemti 18 586 nakšņotāji, no
kuriem 91% bija vietējie Latvijas iedzīvotāji un 9% ārzemju tūristi.
Salīdzinājumā ar 2008. gadu nakšņotāju skaits samazinājies par 12%. Naktsmītņu
sektorā kā pozitīvu tendenci var minēt ārvalstu viesu skaita pieaugumu, kurš
salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir pieaudzis par 2%. No ārvalstu viesiem
Madonas novadā visvairāk ir nakšņojuši tūristi no Lietuvas, Vācijas un
Igaunijas.
No naktsmītnēs piedāvātajiem papildus pakalpojumiem 2009. gadā vispieprasītākie
ir bijuši pirts nomas un ēdināšanas pakalpojumi. Atbilstoši ekonomiskajai
situācijai, iezīmējušās jaunas tendences – pieaudzis pieprasījums pēc telšu
vietām, kā arī ievērojami samazinājies pieprasījums pēc banketu organizēšanas
un svinību telpu nomas pakalpojumiem. No aktīvās atpūtas pakalpojumiem
vislielākais apmeklētāju skaits tika reģistrēts slēpošanas trasēs.
Tūrisma apskates objektu kopējais apmeklētāju skaits salīdzinājumā ar
iepriekšējo gadu ir pieaudzis par 11%, sasniedzot 55 872 apmeklētājus. Kā
apmeklētākos novada apskates objektus var minēt Madonas novadpētniecības un
mākslas muzeju, Kalsnavas arborētumu, trušu dārzu „Sveķi”, apmācību centru
„Pakalnieši” un medicīnas profesora A.Bieziņa muzeju „Jaundilmaņi”. 98% no
visiem apskates objektu apmeklētājiem ir bijuši ceļotāji no Latvijas un 2%
ārzemju tūristi. Strukturējot ārzemju tūristus pēc valstīm, visvairāk Madonas
novada objektus ir apmeklējuši tūristi no Vācijas, Igaunijas un Lietuvas (2008.
gadā – Igaunijas, Vācijas un Lietuvas). Statistikas dati rāda, ka pagājušajā
gadā pieaudzis individuālo ceļotāju skaits, bet samazinājies organizēto skolēnu
un kolektīvo grupu ekskursiju skaits.
Jāpiebilst gan, ka ne visiem tūrisma uzņēmumiem 2009. gadā ir veicies vienlīdz
labi – pieprasījuma rādītāji ir ļoti atšķirīgi. Ir uzņēmumi, kur
apmeklētāju skaits ir ievērojami samazinājies, bet tai pašā laikā atsevišķos
uzņēmumos, kā, piemēram, tūrisma un atpūtas kompleksā „Lido”, „Kalsnavas
arborētumā” un apmācību centrā „Pakalnieši” apmeklētāju skaits ir ievērojami
pieaudzis.
2009. gadā Madonas novada tūrisma piedāvājums tika reklamēts gan tūrisma
pakalpojumu sniedzēju, gan Madonas rajona padomes Vidzemes reģionālā
informācijas centra organizētajās mārketinga aktivitātēs. 2009. gadā Madonas
rajona padomes Vidzemes reģionālais informācijas cents izdeva un izplatījis
tūrisma ceļvežus „Madonas rajona tūrisma ceļvedis” un „Atpūta ziemā” latviešu,
krievu, angļu un vācu valodās. Izplatīto ceļvežu kopējā tirāža bija 35 000
eksemplāri. Populārākie novada tūrisma apskates objekti tika reklamēti arī
tūrisma kartē „Vidzeme”, kura tika izdota astoņās valodu versijās: latviešu,
krievu, angļu, vācu, igauņu, lietuviešu, somu un franču valodās. Visi rajona
tūrisma pakalpojumu sniedzēji tika reklamēti arī Madonas rajona portālā www.madona.lv . Pagājušā gadā
portāla tūrisma sadaļa tika apmeklēta 16 463 reizes. Ārvalstu tūristu
piesaistei Vidzemes RIC iesaistījās 4 ārvalstu tūrisma aģentūru un masu mediju
informatīvo vizīšu organizēšanā, kuru rezultātā Madonas novada populārākajos
tūrisma objektos viesojās delegācijas no Baltkrievijas, Krievijas, Igaunijas un
Lietuvas.