Atskats uz aizvadīto vasaras tūrisma sezonu

ziņa publicēta 01.11.2019
Noslēdzoties vasaras tūrisma sezonai, uz kopīgu darba sanāksmi “Tūrisma brokastis” pulcējās aktīvākie Madonas novada tūrisma pakalpojumu sniedzēji.

Sanāksmes laikā kopīgi atskatījāmies uz aizvadīto vasaru, pieprasījuma tendencēm un klientu ģeogrāfiju, kā arī ieskicējām kopīgas mārketinga aktivitātes, kas būtu noderīgas 2020. gada tūrisma sezonai.

Uzklausot klātesošo tūrisma pakalpojumu sniedzēju teikto (sanāksmē piedalījās ap 30 dalībniekiem), var teikt, ka Madonas novada tūrisma jomā iezīmējušies sekojoši akcenti:

   * Visvairāk viesojušies vietējie Latvijas ceļotāji. Uzņēmēji sazīmējuši ceļotājus no pilnīgi visiem Latvijas reģioniem. No ārzemju viesim visbiežāk tika pieminēti Vācijas un Igaunijas tūristi.

   * Vasaras pirmajā pusē vairāk braukušas tā saucamas “lielās” grupas: sudraba tūristi jeb senioru kolektīvi un skolēnu klases. Šogad samērā daudz mūsu pusē ciemojušās tūrisma aģentūru organizētās grupas, visvairāk no Latvijas, vairākkārt viesojušies arī ekskursantu autobusi no Lietuvas un Igaunijas.

   * Individuālo ceļotāju kategorijā īpaši tika izceltas zinātkārās ģimenes ar bērniem, daudzviet manīti individuālie velo tūristi. Iezīmējusies tendence apskates vietās uzkavēties ilgāk, pēc iespējas vairāk uzzināt vai iesaistīties kādās praktiskās aktivitātes. Ja apmeklējamā vieta ir patikusi – ceļotāji gribējuši uzkavēties 2 līdz 3 stundas.

   * Gaiziņkalnā ceļotājs gaida kaut ko vairāk. Vietējie gidi spiesti nepārtraukti uzklausīt apmeklētāju rekomendācijas, ka kalna galā jāceļ skatu tornis, jābūvē modernas takas, prasās kafejnīca ar uzkodām, suvenīriem, WC.  Gandrīz visi apmeklētāji domā, ka Gaiziņkalns jau sen ir uzdāvināts Latvijas valstij, jo vairums atceras TV sižetu, kur zemes īpašniece uz Latvijas simtgadi to lepni solījusi. Diemžēl īpašumu lietas nav izkustējušās, kalns joprojām ir privātīpašums.

    * Katrs klients ir vērtība! Gandrīz visos apskates objektos uz ekskursiju var pieteikties ne tikai grupas, bet tiek laipni pieņemti arī individuālie apmeklētāji – ekskursijas tiek vadītas pat vienam vai diviem cilvēkiem! Vēl pirms pāris gadiem daudzviet tika gaidītas tikai grupas – šobrīd esam spiesti mainīties. Arvien skaudrāk saprotam, ka neesam Nīderlande ar 17 miljoniem iedzīvotāju.

    * Iezīmējusies tendence meklēt pēc iespējas kaut ko atšķirīgāku un dīvaināku. Sākusi izzust robeža starp pieprasījumu pēc izcili sakārtotām, kā saka “glancētām” vietām – tik pat pieprasīta var izrādīties dabiska un nesamākslota, pat nedaudz haotiska vieta. Izšķirošais ir saimnieku stāsts un dzīves filozofija.

   * Tūrisma saimniekiem pa reizei jārēķinās ar to, ka iepriekš pieteiktie ciemiņi var arī neatbraukt - bez pēdām var izputēt gan rezervētās ekskursantu grupas, gan gaidītie nakšņotāji, gan kāzu svinības ar visu viesu sarakstu!

   * Izcili veiksmīga debija ciemiņu uzņemšanā bijusi mūsu koku vilnas meistaram Ritvaram Točam. Savā pirmajā tūrisma sezonā par dziednieciskajām koku un augu vilnas īpašībām pastāstījis ap divdesmit tūkstošiem interesentu. Daļai tūrisma saimniecību pie šāda apmeklētāju skaita izdodas tikt labi ja divdesmit gadu laikā!

    * Notikumi un pasākumi piesaista apmeklētājus. Katrs pasākums atrod savu interesentu loku, ja programma ir interesanta - pat lietus un slikti laika apstākļi ārā notiekošam pasākumam nav šķērslis. Esam uzmanīgi, apkārt mums ir daudz mistisku raganu – LVM “Kalsnavas arborētuma” tradicionālajā Raganu slotu ballē šogad dubultojies raganu skaits!

   *  Lepojamies ar mūsu tūrisma saimniecībām, kur veiksmīgi tiek savienota ražošana un ekskursantu uzņemšana. Piemēram “Šubrakkrastos” top ražošanas iekārtas priekš turīgo zviedru būvmateriālu ražotājiem, bet “Madonas karameles” uzsākušas saldumu eksportu uz kaimiņvalsti Igauniju. Saldumu ražotnes sīrupu toveriem pievienojušies igauņiem tik mīļie zilie toņi, radot pilnīgi reālu situāciju, ka Latvijas ceļotājs no Igaunijas ciemakukulī var atvest suvenīru konfektes, kas ražotas mūsu Madonā!

   * Ceļotāji tūrisma vietās dāsni ver vaļā savus maciņus - pērk visu, ko saimnieks izreklamējis un sagādājis: vislabāk patīk ēdamās lietas un uz vietas izaudzētās vai saražotās, bet netiek smādēti arī nepraktiskie “štrunti”. Vārdu sakot vietējie suvenīri joprojām ir pieprasīti un pārdot var gandrīz visu.

   * Informācijas ieguves tīmeklī facebook visskatītākās bijušas vienkāršās ziņas: “pie mums šodien labs laiks, brauciet ciemos” vai “sveiciens no mūsu viesu mājas suņukiem, kam fonā amizants suņu pāra foto”.  Pēc mārketinga kursu rekomendācijām sagatavotie ziņu vēstījumi par uzņēmumu jaunumiem, modernizācijām un piesolītajiem citiem labumiem nav ne tuvu stāvējuši iepriekš minēto ziņu kuplajam skatījumu skaitam.

   * Tūrisma vietu saimnieki  teic lielu “paldies” Madonas novada pašvaldībai par regulāri organizētajiem sporta, tūrisma un kultūras pasākumiem, kas veicinājuši gan naktsmītņu noslogojumu, gan apskates vietu apmeklējumus.

   * Vairumā tūrisma vietu šogad apmeklētāju skaits saglabājies iepriekšējo gadu līmenī, bet ir arī vietas, kur apmeklētāju skaits ir pieaudzis. Bija patīkami dzirdēt, kad vairāki saimnieki teica – mūsu uzņēmumam šī bija pati darbīgākā vasara!

Paldies novada tūrisma pakalpojumu sniedzējiem par aktīvo dalību pasākumā, par sniegto informāciju un ieteikumiem – tie noderēs, plānojot nākošā gada tūrisma mārketinga aktivitātes. Kopā mēs esam spēks un bagātība! Pasākums notika Madonā, maiznīcā-kafejnīcā “Māmuļa”. 




Pasākumu organizēja Madonas novada pašvaldības Attīstības nodaļa.
Autore: Sanita Soma,
tūrisma darba organizatore,
tel. 29130437, tic@madona.lv
‌Foto: A.Veckalniņš. 

Copyright © 2008-2019 Madona. All rigts reserved. Created by GlobalPro »